Hoe verandert artificial intelligence de recruitmentbranche?

Kunstmatige intelligentie (ook wel artificial intelligence of AI genoemd) heeft niet alleen ons dagelijkse leven beïnvloed, maar het heeft ook een enorme impact op de manier waarop organisaties hun bedrijfsactiviteiten uitvoeren, inclusief HR. Een van de belangrijkste gebieden waar AI binnen HR invloed op heeft, is het werven van personeel, ook wel recruitment genoemd. Volgens de NRC maken steeds meer recruiters gebruik van kunstmatige intelligentie bij hun wervingsproces.

AI heeft de potentie om het recruitmentproces aanzienlijk te verbeteren en te veranderen. Door AI in te zetten kun je de efficiëntie van je werk verhogen, de kwaliteit van de kandidaten verbeteren en de tijd die je nodigt hebt om het wervingsproces te doorlopen inkorten. Wat zijn de gevolgen van AI voor recruitment? Hieronder lees je op welke 7 manieren AI van invloed is op het werk als HR-professional.

 

De gevolgen van AI voor recruitment

1.   Het screenen van kandidaten automatiseren

Als recruiter weet je dat een van de meest tijdrovende taken het screenen van kandidaten is. Zeker als je een groot aantal sollicitaties binnen krijgt per vacature. Juist hier kan AI een belangrijke rol spelen. Met behulp van AI kun je als HR-professional de eerste screening van kandidaten automatiseren. Dit doe je bijvoorbeeld door CV’s te laten analyseren en beoordelen op basis van vooraf gedefinieerde criteria. Het voordeel van het gebruik van AI voor screening is dat het objectief en consistent is. Zo kun je in een paar seconden honderden CV’s laten lezen en filteren op bijvoorbeeld ervaring, persoonlijkheidskenmerken of soft skills. Dit vermindert niet alleen de tijd die nodig is om kandidaten te screenen, maar het kan ook leiden tot een hogere kwaliteit van de kandidaten die worden geselecteerd voor de volgende fase van je wervingsproces. Een bedrijf dat AI gebruikt om kandidaten op basis van CV’s te screenen, is het Nederlandse TextKernel.

 

2.   Solliciteren via een chatbot

Een andere manier waarop AI ingezet kan worden in het recruitmentproces is door middel van chatbots. Persoonlijk contact opnemen met elke mogelijke kandidaat kost tijd. Wanneer HR-professionals chatbots gebruiken tijdens het sollicitatieproces kunnen zij met behulp van die software betere vragen stellen over werkervaring en achtergrond. En kandidaten kunnen heel simpel ook hun vragen stellen aan het bedrijf. AI kan op elk moment van de dag worden ingezet. Of de kandidaat nu graag tijdens de lunchpauze vragen stelt of ‘s avonds na het werk. Deze manier van solliciteren via chatbots verhoogt de efficiëntie van het proces.

Een van de voordelen van het gebruik van chatbots is dat ze sneller kunnen reageren dan een menselijke recruiter. Hierdoor heb je minder tijd nodig om potentiële kandidaten te interviewen en krijgen HR-professionals meer tijd om zich te concentreren op andere taken. Chatbots worden bijvoorbeeld geprogrammeerd om bepaalde vaardigheden en eigenschappen te herkennen die relevant zijn voor de functie zodat recruiters snel en efficiënt de juiste kandidaten kunnen selecteren.

 

3. Verbeterde gegevensanalyse en rapportages

Op het gebied van gegevensanalyse kan AI helpen bij het voorspellen van de prestaties van je kandidaten en het voorspellen van trends.

Dankzij AI-software kunnen gegevens over eerdere wervingsprocessen worden geanalyseerd om trends en patronen te identificeren. Dit kan helpen om betere beslissingen te nemen over toekomstige wervingsstrategieën en ter verbetering van het recruitmentproces. AI kan HR-professionals helpen bij het analyseren van gegevens en het genereren van rapporten over het recruitmentproces.

Zo kun je gegevens verzamelen en analyseren over de kwaliteit en prestaties van kandidaten. Er kan bijvoorbeeld worden bepaald welke bronnen de beste kandidaten hebben opgeleverd, welke vaardigheden het meest gevraagd zijn en welke factoren leiden tot de beste werknemersprestaties. Deze informatie gebruik je weer om het recruitmentproces te optimaliseren, betere matches te maken en de kwaliteit van de kandidaten te verbeteren.

 

4. Geautomatiseerde video-interviews

Naast solliciteren via chatbots wordt AI nu al gebruikt bij het afnemen van video-interviews. AI-aangedreven interviewsoftware evalueert kandidaten op basis van van spraakherkenning, sentimentanalyse en gezichtsuitdrukkingen. Deze software kan ook geautomatiseerde interviews afnemen, waardoor HR-teams tijd besparen en het proces sneller verloopt. Het Amerikaanse HireVue is bijvoorbeeld een bedrijf dat videosoftware maakt waarmee de verbale en non-verbale reacties van een kandidaat tijdens het gesprek kunnen worden beoordeeld. Volgens de The Washington Post is deze videosoftware echter niet perfect. De technologie zou nerveuze mensen, mensen die in een andere dan hun moedertaal het gesprek voerden of (visueel) gehandicapten benadelen. Waarschijnlijk zullen de softwareontwikkelaars dit effect proberen te verminderen.

 

5. Het verminderen van vooroordelen

We hebben het net al even aangehaald: een belangrijk voordeel van AI in het recruitmentproces is dat het helpt bij het verminderen van vooroordelen. Menselijke beoordelaars hebben onbewuste vooroordelen, zoals raciale of geslachtsgerelateerde vooroordelen. Deze vooroordelen kunnen hun beoordelingen beïnvloeden. AI-aangedreven recruitmentoplossingen zijn objectief en onpartijdig, waardoor het risico op vooroordelen wordt verminderd.

Hierdoor wordt ook de diversiteit aan kandidaten vergroot. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat kandidaten uit verschillende achtergronden en met verschillende vaardigheden en ervaringen worden aangetrokken. Het Nederlandse bedrijf Recrout is zelfs opgericht met het doel om vooroordelen in het recruitmentproces te verminderen. Bij Recrout draait het om het bepalen van de competenties van sollicitanten. Werkzoekenden krijgen een vragenlijst voorgelegd, waaruit scores komen die bepalen in hoeverre iemand aanleg heeft voor bepaalde vaardigheden als leiderschap en concentratie. Vervolgens voorspelt de computer welke kandidaat het beste past bij de openstaande vacature die een bedrijf heeft. Zonder dat de recruiter of de opdrachtgever hoeft te weten wat iemands nationaliteit, geslacht of kleur is.

 

6. Kostenbesparing

Doordat AI recruitment verandert, helpt het ook om de kosten van het wervingsproces te verlagen. Door gebruik te maken van AI kunnen HR-professionals de kosten en de tijd die ze besteden aan het handmatig screenen van CV’s en het beoordelen van sollicitaties en CV’s verminderen. Ook bespaar je kosten op advertenties, externe wervingsbureaus en andere wervingsactiviteiten. Hierdoor kan HR efficiënter waardoor de kosten van het recruitmentproces aanzienlijk lager zullen zijn.

 

7. Verbeterde kandidaatervaring

De kandidaatervaring is een belangrijk onderdeel van het wervingsproces. Door AI zijn kandidaten minder bang om op basis van vooroordelen te worden afgewezen. Het wervingsproces met behulp van kunstmatige intelligentie verloopt over het algemeen veel sneller. Het gebruik van ‘recruitmenttech’ kan er zelfs toe leiden dat sommige assessments niet meer hoeven worden afgenomen. Voor een opdrachtgever zijn assessments erg duur en voor een kandidaat zijn ze stressvol en vraagt het veel tijd. Het assessment zelf maar ook om je bijvoorbeeld voor te bereiden op IQ testen. Een AI-systeem vindt de geschikte kandidaat door de kennis die het heeft opgedaan bij eerdere zoekopdrachten. Overeenkomsten met succesvolle matches tussen vacature en CV kunnen vervolgens door het algoritme gedetecteerd worden. Op die manier kan AI voorspellen wie de meest geschikte persoon voor de baan is. Met deze lijst aan gekwalificeerde kandidaten ga je als recruiter vervolgens aan de slag en hoef je minder vaak dure assessments af te nemen.

Zoals je ziet kan het toepassen van AI grote voordelen opleveren voor het wervingsproces. Maar AI is niet zaligmakend en zal de menselijke factor niet helemaal uitsluiten. Amazon schrapte in 2015 bijvoorbeeld zijn AI-sollicitatietool, omdat deze zichzelf had aangeleerd dat mannelijke kandidaten meer geschikt zijn dan vrouwen. In dit geval deed AI juist wat je als recruiter niet wilde. Dus het blijft oppassen.