
Kunstmatige intelligentie (ook wel artificial intelligence of AI genoemd) heeft niet alleen ons dagelijkse leven beïnvloed, maar het heeft ook een enorme impact op de manier waarop organisaties hun bedrijfsactiviteiten uitvoeren, inclusief HR. Een van de belangrijkste gebieden waar AI binnen HR invloed op heeft, is het werven van personeel, ook wel recruitment genoemd. Organisaties die niet meegaan met deze verandering zullen naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst in het nadeel zijn.
AI heeft de potentie om het recruitmentproces aanzienlijk te verbeteren en te veranderen. Door AI in te zetten kun je de efficiëntie van je werk verhogen, de kwaliteit van de kandidaten verbeteren en de tijd die je nodigt hebt om het wervingsproces te doorlopen inkorten. Wat zijn de gevolgen van AI voor recruitment? Hieronder lees je op welke 7 manieren AI van invloed is op het werk als HR-professional.
De gevolgen van ai voor recruitment
1. Het screenen van kandidaten automatiseren
Als recruiter weet je dat een van de meest tijdrovende taken het screenen van kandidaten is. Zeker als je een groot aantal sollicitaties binnen krijgt per vacature. Juist hier kan AI een belangrijke rol spelen. Met behulp van AI kun je als HR-professional de eerste screening van kandidaten automatiseren. Dit doe je bijvoorbeeld door CV’s te laten analyseren en beoordelen op basis van vooraf gedefinieerde criteria. Het voordeel van het gebruik van AI voor screening is dat het objectief en consistent is. Zo kun je in een paar seconden honderden CV’s laten lezen en filteren op bijvoorbeeld ervaring, persoonlijkheidskenmerken of soft skills. Dit vermindert niet alleen de tijd die nodig is om kandidaten te screenen, maar het kan ook leiden tot een hogere kwaliteit van de kandidaten die worden geselecteerd voor de volgende fase van je wervingsproces. Het kan er zelfs toe leiden dat sommige assessments niet meer hoeven worden afgenomen. Voor een opdrachtgever zijn assessments erg duur en voor een kandidaat zijn ze stressvol en vraagt het veel tijd. Het assessment zelf maar ook om je bijvoorbeeld voor te bereiden op IQ testen.
Een AI-systeem vindt de geschikte kandidaat door de kennis die het heeft opgedaan bij eerdere zoekopdrachten. Overeenkomsten met succesvolle matches tussen vacature en cv kunnen vervolgens door het algoritme gedetecteerd worden. Op die manier kan AI voorspellen wie de meest geschikte persoon voor de baan is. Met deze lijst aan gekwalificeerde kandidaten kun je als recruiter vervolgens aan de slag.
2. Solliciteren via een chatbot
Een andere manier waarop AI ingezet kan worden in het recruitmentproces is door middel van chatbots. Persoonlijk contact opnemen met elke mogelijke kandidaat kost tijd. Wanneer HR-professionals chatbots gebruiken tijdens het sollicitatieproces kunnen zij met behulp van die software betere vragen stellen over werkervaring en achtergrond. En kandidaten kunnen heel simpel ook hun vragen stellen aan het bedrijf. AI kan op elk moment van de dag worden ingezet. Of de kandidaat nu graag tijdens de lunchpauze vragen stelt of ‘s avonds na het werk. Deze manier van solliciteren via chatbots verhoogt de efficiëntie van het proces.
Een van de voordelen van het gebruik van chatbots is dat ze sneller kunnen reageren dan een menselijke recruiter. Hierdoor heb je minder tijd nodig om potentiële kandidaten te interviewen en krijgen HR-professionals meer tijd om zich te concentreren op andere taken. Chatbots worden bijvoorbeeld geprogrammeerd om bepaalde vaardigheden en eigenschappen te herkennen die relevant zijn voor de functie zodat recruiters snel en efficiënt de juiste kandidaten kunnen selecteren.
3. Verbeterde gegevensanalyse en rapportages
Op het gebied van gegevensanalyse kan AI helpen bij het voorspellen van de prestaties van je kandidaten en het voorspellen van trends.
Dankzij AI-software kunnen gegevens over eerdere wervingsprocessen worden geanalyseerd om trends en patronen te identificeren. Dit kan helpen om betere beslissingen te nemen over toekomstige wervingsstrategieën en ter verbetering van het recruitmentproces. AI kan HR-professionals helpen bij het analyseren van gegevens en het genereren van rapporten over het recruitmentproces.
Zo kun je gegevens verzamelen en analyseren over de kwaliteit en prestaties van kandidaten. Er kan bijvoorbeeld worden bepaald welke bronnen de beste kandidaten hebben opgeleverd, welke vaardigheden het meest gevraagd zijn en welke factoren leiden tot de beste werknemersprestaties. Deze informatie gebruik je weer om het recruitmentproces te optimaliseren, betere matches te maken en de kwaliteit van de kandidaten te verbeteren.
4. Geautomatiseerde video-interviews
Naast solliciteren via chatbots kan AI ook worden gebruikt bij het afnemen van video-interviews. AI-aangedreven interviewsoftware maakt gebruik van spraakherkenning, sentimentanalyse en gezichtsuitdrukkingen om kandidaten te evalueren en hun geschiktheid voor de functie te bepalen. Deze software kan ook geautomatiseerde interviews afnemen, waardoor HR-teams tijd besparen en het proces sneller verloopt. Het helpt HR-teams ook om onbewuste vooroordelen uit te sluiten en objectief te blijven in hun beoordeling van kandidaten.
5. Het verminderen van vooroordelen
We hebben het net al even aangehaald: een belangrijk voordeel van AI in het recruitmentproces is dat het helpt bij het verminderen van vooroordelen. Menselijke beoordelaars hebben onbewuste vooroordelen, zoals raciale of geslachtsgerelateerde vooroordelen. Deze vooroordelen kunnen hun beoordelingen beïnvloeden. AI-aangedreven recruitmentoplossingen zijn objectief en onpartijdig, waardoor het risico op vooroordelen wordt verminderd.
Hierdoor wordt ook de diversiteit aan kandidaten vergroot. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat kandidaten uit verschillende achtergronden en met verschillende vaardigheden en ervaringen worden aangetrokken.
6. Kostenbesparing
Doordat AI recruitment verandert, helpt het ook om de kosten van het wervingsproces te verlagen. Door gebruik te maken van AI kunnen HR-professionals de kosten en de tijd die ze besteden aan het handmatig screenen van cv’s en het beoordelen van sollicitaties en cv’s verminderen. Ook bespaar je kosten op advertenties, externe wervingsbureaus en andere wervingsactiviteiten. Hierdoor kan HR efficiënter waardoor de kosten van het recruitmentproces aanzienlijk lager zullen zijn.
7. Verbeterde kandidaatervaring
De kandidaatervaring is een belangrijk onderdeel van het wervingsproces. AI kan recruiters helpen om deze ‘candidate experience’ te verbeteren. Door gebruik te maken van de eerdergenoemde chatbots en virtuele assistenten kunnen kandidaten realtime feedback krijgen over hun sollicitatie. Dit betekent dat kandidaten weten waar ze aan toe zijn en HR-professionals minder tijd kwijt zijn aan het beantwoorden van vragen van kandidaten. Hierdoor kunnen HR-professionals een betere candidate experience bieden en het imago van hun organisatie verbeteren.
Zoals je ziet kan het toepassen van AI grote voordelen opleveren voor het wervingsproces.